Warning: Declaration of action_plugin_authad::register(Doku_Event_Handler &$controller) should be compatible with DokuWiki_Action_Plugin::register(Doku_Event_Handler $controller) in /customers/e/2/1/kolt-kolt.se/httpd.www/lib/plugins/authad/action.php on line 89 Warning: Declaration of action_plugin_confmanager_registerconfig::register(&$controller) should be compatible with DokuWiki_Action_Plugin::register(Doku_Event_Handler $controller) in /customers/e/2/1/kolt-kolt.se/httpd.www/lib/plugins/confmanager/action/registerconfig.php on line 68 Warning: Declaration of action_plugin_confmanager_upload::register(Doku_Event_Handler &$controller) should be compatible with DokuWiki_Action_Plugin::register(Doku_Event_Handler $controller) in /customers/e/2/1/kolt-kolt.se/httpd.www/lib/plugins/confmanager/action/upload.php on line 64 Warning: Declaration of action_plugin_confmanager_deleteicon::register(Doku_Event_Handler &$controller) should be compatible with DokuWiki_Action_Plugin::register(Doku_Event_Handler $controller) in /customers/e/2/1/kolt-kolt.se/httpd.www/lib/plugins/confmanager/action/deleteicon.php on line 64 Warning: Declaration of action_plugin_columns::register(&$controller) should be compatible with DokuWiki_Action_Plugin::register(Doku_Event_Handler $controller) in /customers/e/2/1/kolt-kolt.se/httpd.www/lib/plugins/columns/action.php on line 141 Warning: Declaration of action_plugin_description::register(&$controller) should be compatible with DokuWiki_Action_Plugin::register(Doku_Event_Handler $controller) in /customers/e/2/1/kolt-kolt.se/httpd.www/lib/plugins/description/action.php on line 59 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/e/2/1/kolt-kolt.se/httpd.www/lib/plugins/authad/action.php:89) in /customers/e/2/1/kolt-kolt.se/httpd.www/inc/auth.php on line 542 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/e/2/1/kolt-kolt.se/httpd.www/lib/plugins/authad/action.php:89) in /customers/e/2/1/kolt-kolt.se/httpd.www/inc/actions.php on line 217  KOLT :: svno:deltagares_roester_2010

Deltagarnas röster 2010, ett urval.

Vi bad våra deltagare att skriva om deras upplevelse och att ge oss feedback om vad vi kunde förbättre. Detta är ett urval av ”röster” från de två Kolt vi genomförde i 2010, KOLT Skärkäll och KOLT Riddu.

Jonathan Silén/KOLT Skärkäll/Teater

Överlag var det en möjlighet för mig att testa nya samarbete och konstnärliga uttryck. Det är jag mycket tacksam för. Det gav också mycket värdefull input att vi var just där vi var, Bottna, Skärskäll och Gerlesborg. Det hade en helt avgörande roll i det projekt jag genomförde, FOREVER UNTILL THE END. Det hade inte kunnat utarbetats på någon annan plats, då vi använde oss av naturen i vårt verk.

Vi spenderade dessutom mer än 20 timmar på gå upp och ner längs vägarna och prata om vad vi gjorde. De samtalen hade vi absolut inte kunnat föra lika bra i en lägenhet i Göteborg och slutresultatet hade då sannolikt blivit mer förutsägbart och inte lika utvecklande för mig och mitt arbetssätt.

Lena Kimming/KOLT Skärkäll/Danskonstnär

Jag upplevde att veckan började långsamt och med tid att tänka öppet och mot slutet förvandlades till en kreativ explosion där jag gick från praktiskt arbete, föreställning till föreställning. Jag genomförde 5 väldigt olika uppträden på 2.5 dagar. Detta är något jag inte får tillfälle att göra ofta och antagligen inte skulle orka med särskilt länge men det var otroligt givande att genomföra. När jag lämnade Skärkäll hade jag med mig en elektricitet och energi som ledde mig till att söka större utmaningar. En nyvunnen styrka i att jobba så nära in på dessa fantastiska människor och samtidigt bryta mark i mitt eget arbete.

Jag har varit med på ett antal Kolt sedan 2007. Jag vill absolut fortsätta att komma på Kolt. Eftersom jag jobbar mycket ensam under året är detta ett tillfälle att dela erfarenhet och få input samt att få diskutera. Från att ha gått från en miljö där alla är konstnärer eller jobbar med scenkonst till var jag befinner mig nu i för sammanhang under åren så blir kolt en ovärderlig miljö för utbyte och gemenskap.

Sista dagen av Kolt befann jag mig i tvivel på varför jag gör detta. Jag tycker det är svårt att bo nära människor, svårt att jobba utan studio (som jag valde att göra denna omgång), svårt att diskutera. Nu i efterhand inser jag hur denna utmaning lär mig så mycket. Möjligtvist på grund av att det är svårt, det tillåter mig att möta mina begränsningar.

Mike Thomsen/KOLT Riddu/Actor and musician

It has been magnificent to experience all these very different, but still similar, cultures. Similar in the way of how we how we where together and somehow understood one another, making good social chemistry. Personally I feel that we here in Greenland do not use our own cultural material enough, after seeing other cultures bringing their clothing and music to use while showing their own ways of express themselves. That inspires me to use my own Inuit materials more.

At Kolt I have met many great people that I can build strong relation with and work creative with.

Rodrigo Petrella/KOLT Riddu/Photography

Hey, the experience of KOLT was great!

I can assure that me and Banhi-re loved what we have been thought through participating at Kolt Riddu. If I could suggest something I think you should send the information on Kolts methods in advance. It would give some directions to what we should pay attention to during the Kolt before we arrive there.

Anonymous/KOLT Riddu/Installation and photography

One of the things that make Kolt so creative is this special space where the 'piece' or product or output is not the main focus of the project. What I personally found very good was that this was mentioned in the very beginning of the Kolt. This allowed us as artists to float more freely, to interact, to network, to create new methods without, the often so heavy pressure, of focusing on the product.

One fundamental idea of Kolt is the interdisciplinary working space, where traditional border lines between performing arts, visual arts and contemporary art are being crossed freely. This creates interesting situation because artists from different art practices view things from very different perspectives.

I think I got a lot of new thinking in my artistic practice during Kolt Riddu and I'm curious to see where it leads me.

Torgeir Vassvik/KOLT Riddu/Musik

Kolt Riddu var en lærerik sesion, en fin mix av utfordringer og det å bli sett for det man hadde med seg. Gode møter med andre som jobbet med egne kreativ prosesser og det at jeg lærte mer om mitt eget arbeide ved å sette det i relasjon til andres prosess.

Og ikke minst den sosiale delen av et slikt møte må stå fram som svært viktig og veldig givende.

Jasmiina Sipila/KOLT Skärkäll/Danceartist

It was good to have time and the surrounding nature at Skärkäll, where we could engage to work and discuss together with Katja. It was also great to be involved in other peoples' processes and see their work at the festival.

I felt that I and Katja struggled to find an “appropriate” way to share our work in this context. Better way in this context might have been to change the original plan and work for the week specifically in order to create a piece for the festival, as Carl Oscar and Jonathan decided to do. Now we aimed to commit to an ongoing open-ended process, but couldn't find a way to share with the Kolt group fluently (for example more often) the small discoveries and thoughts and let those resonate and be questioned by the group and that way exchange thoughts. It felt hard to find space for more subtle sharing in this Kolt, as the focus shifted towards presentations.

However it was good to understand, why it might be challenging to share a particular process. These kind of meeting points for artists are interesting because, even though they are sometimes challenging, the challenges create growth, exchange and thinking processes.

All in all it was good experience. It was inspiring to find out about the sort of community that there is in Skärkäll and Botnik Studios.

Anna Åsdell/KOLT Riddu/Skådespelare

Att få nästan en och en halv vecka med varma och härliga konstnärer från hela världen var fantastiskt! Jag kände att jag ville vara en svamp och hinna lära mig så mycket som möjligt av alla deltagare, och jag vet att jag kommer bära med mig dom och upplevelsen i mitt hjärta.

Något som jag inte alls hade förväntat mig av processen, var att jag skulle lära mig så mycket om mig själv, om min egna kreativa process. Det blev väldigt tydligt för mig hur jag var van, och tyckte om att arbeta och också saker jag måste jobba med. Det blev så tydligt när jag fick tillfälle att jobba med artister från andra konstgrenar som har helt andra arbetssätt.

Rent konkret blev det också väldigt tydligt hur inspirerad vi blev av varandra i valet av projekt som vi gjorde. Det projektet som jag var involverad i fick hela sin utgångspunkt från en av de andra deltagarnas kultur. Vi fick se en film en av de första dagarna om en traditionell högtid, som blev en stor inspiration. Att också höra andra deltagares upplevelse av klimatförändringarna var också väldigt starkt, och en stor inspiration.

Kommer jag få en liknande chans igen så kommer jag att hoppa på den omedelbart!

Lena Stenberg/KOLT Riddu/Installation

Den första veckans upplägg med korta grupparbeten var ett bra upplägg för att lära känna de andra deltagarna och ett bra sätt att lära sig att arbeta med andra uttryck gå utanför sina egna ramar.

Det finns många fördelar med att gå in i ett projekt mer lekfullt, skissartad och att hittar nya samarbetsformer samtidigt som man lär känna andra konstutövare. Nackdelarna är att man inte man kan planera sitt projekt i förväg. Det kan skapa svårigheter med att hitta material, tillhandahålla teknik och utrustning, därför blir man låst måste begränsa sina idéer och uttryck. Samtidigt är det här en diskussion av vilket resultat man förväntar sig av workshopen.
Om ”resultatet” är att de ska sås frön till framtida arbeten är det skissartad arbetet en utmärkt form. Då kanske man kanske skulle ges möjlighet till någon form av uppföljning?

Att arrangera en workshop samtidigt med en stor festival tyckte jag var bara positivt ett bra forum för att visa vad man arbetat med under KOLT.
Tyvärr brast väl informationen lite. Vi skulle haft tider för våra performens uppträdande färdiga i ett tidigare stadium, haft en hörna med synligare information t.ex. intill utställningarna. Allt måste vara så mycket klarare när man konkurrerar med så mycket annat, som man gör under en festival.